Komputer mistrzem w szachach
https://amberaura.eu/
Potocznie rozumiana inteligencja często kojarzy się z szybkim rozwiązywaniem zadań matematycznych, umiejętnością logicznego myślenia oraz… szachami. Gra w szachy z pewnością wymaga wysilania szarych komórek oraz wielu lat nauki.
Z tego względu ludzie dobrze grający w szachy, z reguły uchodzą za osoby inteligentne. A to oznacza, że mecz szachowy z człowiekiem to idealne wyzwanie dla sztucznej inteligencji.
A przynajmniej do takiego wniosku doszli programiści IBM, którzy już w latach osiemdziesiątych postanowili przygotować pierwsze zaawansowane szachowe oprogramowanie. Program zdołał osiągnąć tytuł mistrza szachowego.
Najbardziej spektakularnym tryumfem sztucznej szachowej inteligencji był pojedynek ze znanym graczem Garri Kasparowem. Wielokrotny mistrz w pierwszej batalii pokonał komputer, jednak nie zdołał wygrać kolejnego starcia z ulepszoną wersją programu.
Wówczas oficjalnie uznano triumf maszyny nad człowiekiem – przynajmniej w szachach. Co ciekawe, po latach dogłębnych analiz okazało się, że mistrzowski program Deep Blue popełnił błąd i wykonał nielogiczne posunięcie.
Prawdopodobnie to ten nieprzewidywalny ruch zmylił Kasparowa i doprowadził do zwycięstwa komputera.